För att allt du skriver pekar åt samma håll.McRuff skrev: ↑25 maj 2021, 20:26Egon skrev:Fast, det du skriver är en karbonkopia på en kompis jag har.
Han slår nästan 300m med driver och när det nån enstaka gång går rakt så gör han bra resultat.
Grejen är att han inte kan svinga ”rätt”. Det är inte för mycket handleder eller att han styr bollen utan hela j-a svingrörelsen är något annat än golf.
En gång ville han spela en foursome-tävling med mig. Jag fick på en pärla med drivers på ett långt hål (en j7 för honom) så han bara hade en j9 kvar. Bollfan gick 45 grader rakt ut i skogen.![]()
... och det var inte en socket utan torvan var exakt åt det hållet bollen gick.
Så... lär dig slå ett riktigt golfslag. Om det behövs en pro eller om du kan klura ut det själv.. lägger jag ingen värdering i. Det handlar inte om att lugna ner något utan att byta ut det mot något annat som liknar en golfsving.
Jag lovar att du kommer ut på andra sidan med en känsla av att du inte suger på golf alls.
Egon
Varför antar du att jag har ”något annat än en golfsving”?
Jag har en pro jag haft ett gäng lektioner med. När jag sa att jag ville till 15 tyckte han rakt av att jag ner till singel om bara närspelet fungerade (det gör det, hyfsat iaf). När jag provade drivern antog både cobrakillen och klubbens pro att jag var åtminstone i närheten av singel (citat: ”har du ingen putter i bagen eller”). En kille från tävlingsgruppen jag stod på rangen med en dag antog också att jag var runt singel. Sen går jag ut på banan och hackar bort var femte slag till oigenkännlighet.
Jag tror inte det är bollkänslan som är problemet heller (även om jag varit rätt kass på det). Jag missar ofta slag när bollen ligger i lutning osv, det är bristande rutin och kommer väl med tiden. Det kan jag leva med. Problemet är att det liksom knyter sig och allt jag helt plötsligt tappar allt jag egentligen kan om hur man svingar en klubba.
De där skitslagen kostar så jäkla mycket. Jag vet liksom inte hur jag ska träna för att städa bort dem.
Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Min kompis var nere på nästan singel innan frustrationen tog över.
Självklart är det lätt att ”blåsa upp sig” när man slår en del slag som tom. proffsen hade varit nöjda med... men det är just det där ”en del” och inte alla, som styr.
Jag är inte ett bra ex. på en generell golfare men jag får (fick) alltid bollen i hål. Den förmågan är allt som behövs.
Det är inte hur bra slag du slår utan hur bra de dåliga blir.
Har du en ”sving” där slagen går åt alla håll eller blir så inkonsekventa i längd att du straffas, så bör du se över den.
Egon