stevvee skrev: ↑26 maj 2021, 10:50
Nu antar du även saker om mitt påstående. Jag har en namne som är grym på rangen, jag har aldrig sett en finare sving om jag skall vara ärlig hos en amatörgolfare. På rangen har han en magisk draw eller fade vad det nu heter när bollen startar höger och går vänster fast han spelar åt fel håll. På banan är han inte alls lika bra, han tappar det totalt. Eller totalt är att ta i men har samma tendenser som dig. Han kan spela ruggigt bra och sen poff är allt borta och några tripplar kommer på besök.
1. Förlåt...
2. Precis så. Jag känner ju utan att se bollen när ett slag är bra, "fri" sving som min käre pro tjatar om. Sen rätt som det är så är det som att någon kastat en näve grus i varenda led i kroppen och allt känns bara fel. Att jag sen slår en fade ibland fast det var menat att vara en draw är helt rimligt, det kan jag ändå räkna som ok.
Svårare socialt är när jag känner att det var ett skitslag, men lycka lägga upp den mitt på green iaf (vilket då är ren tur). När jag avser att slå en kraftig draw och istället träffar tunt som startar mot vänsterkant och skruvar tillbaka till mitten och på något magiskt sätt stannar mitt på green. För mig är det ett uselt slag, så att få "komplimanger" för det skär i hjärtat.
Du kan alltid prova simulera det på rangen, säg att du har 5 bollar kvar. Slå alla till olika mål och om du missar ett enda mål måste du ta 30 bollar till och slå till olika mål där sista 5 inte får missa målet. När du lyckas får du gå hem, det sätter en helt annan press på en. Funkar även på puttningen när man tränar den, gör spindeln det sista du gör, du får inte gå hem förens du klarat 6 utav 8. Eller 8 utav 8 men då gäller det att ha tid på sig innan det blir mörkt.
Jag har faktiskt gjort ett test av det (blev inspirerad av någon på fb). Plottat alla slag under en runda (ej närspel), i rätt ordning. Ger sedan 1 poäng för "ok/i spel) och 2 poäng för "riktigt bra". Inte hunnit göra det mer än ett par gånger dock. Puttar på samma sätt. 1 meter = 5/5, 1,5 m = 4/5, Långa puttar = max 2 per boll osv med första bollen inom 1-1,5m (beroende på lutning etc)
På rangen har man en matta med tydliga kanter, det finns streck att förlita sig på. Men på banan finns det inga, gräset är grönt och ibland är upplevelsen att man står helt snett mot flaggan fast man egentligen inte gör det, hjärnan har väldigt lätt för att kompensera en sån här sak och samma sak här som jag skrev tidigare, du behöver inte tänka på att det är snett men ditt undermedvetna kommer göra det.
Står du snett jämfört med Tee kulorna kan du övertala dig själv att du står rätt, men är inte ditt undermedvetna med dig så kommer din hjärna kompensera på nervägen för att ”rädda” situationen som inte finns.
Jag försöker rensa min "statistik" för sådant (svårare lägen). Försöker alltid ta ut en linje i gräset som är "rakt" som jag kan förhålla mig till. Ibland kanske det spökar när det finns naturliga linjer som kanske lurar hjärnan såsom du beskriver, ska ta med mig den och se om det är där det kan finnas en nyckel.
Hände mig så sent som igår, bollen nedanför fötterna. Jag vet att bollen sticker lite höger då, jag fick inte missa höger på det hålet. Slog jag bara rakt så skulle det lösa sig men jag var så rädd för högern att när jag svingade stängde bladet som aldrig förr och skickade bollen vänster. Jag visste att jag stod bra och att jag kunde slå rakt. Men innerst inne litade jag inte på det.
Ja, nivåskillnader är svåra. Liksom tjockruff. Jag försöker lära av erfarenheterna där och inte ta resultatet så hårt. Exempel nyligen så hade jag 55 till flagg, vilket är en lugn 52* jag tränat in hyfsat precision för. Men bollen låg i rejäl tjockruff, så hur mkt ska man kompensera? Tänkte att jag lägger på 10 meter.. Slår exakt 65 m och rullar av långt, såklart. Det där tjock gräset som såg ut att vara som blött lin var hur sprött som helst och gav inget som helst motstånd.
Här lider jag ju solklart av bristande rutin på bana, ingen launch monitor i världen kan lära en det.
Bra kommentarer...
Trådsyftet var egentligen att reda ut "tid vs volym". Det finns stöd gällande inlärning som menar att vi inte kan stressa hjärnan att ta in kunskap/förmåga oavsett hur mkt vi tränar på hur kort tid som helst. 500h på fem veckor är alltså inte lika bra som 400h på tio veckor som är sämre än 400h på tjugo veckor osv.
Min fundering innan den här tråden var om jag lider av det fenomenet. Jag har haft hög träningsvolym, men under relativt kort tid. Det kanske blir kortslutning för att jag inte kan "göra rätt" utan att hålla alla svingtankar i huvudet samtidigt, och när det brister så kraschar det totalt.
Frågan utifrån det blir, hur bygger man bäst in det utan att vänta 5 år på att bli erfaren (för det svaret är så himla tråkigt

)?