Egon skrev: ↑09 jun 2024, 17:32
mårten.wallin skrev: ↑09 jun 2024, 13:56
Tre år senare så har jag gjort slag i saken och är nu aktiv medlem!
Den största skillnaden med järnklubborna nuförtiden verkar vara att de har mindre loft och så har man en till wedge istället. Allt har förskjutits ett hack typ? Slår min järnsjua typ 34 meter högt, 145 meter carry. Vet inte vad det skulle bli med en modern j7? Lägre och längre?
Det är ju den enkla och okunniga golfarens slutsats. Vrid ner loft på dina Lynx och det enda som händer är att de går lägre. Slår du för högt idag så kan du hitta längd där. Slår du lågt kommer nedvridet loft göra att du slår kortare.
I verkligheten så har man alltså jobbat med design och förskjutit vikt nedåt som då ger högre utgångsvinkel. Detta är gjort för att göra klubborna mer ”lättspelade”, för de som behöver den hjälpen. För andra har det inneburit att loft och därmed delvis spinn har kunnat dras ned så att bollen flyger längre.
Alltså… inte längre pga. att loftet vridits ner utan längre för att bollen startar högre och den förtjänsten kan då användas till att ge lägre spinn (lofta ner), optimerad peak och därmed längre slag.
Vad du vinner?
Generellt sätt är en kortare klubba för samma längd (t.ex en j8 som ger en gammal j7’s carry/längd) en vinst.
Sitter man fast i gamla tankar om att man bara behöver en sand wedge utöver pw (som egentligen är en j10) så är fler wedgar redan ett stort frågetecken. Kommentarer blir då överflödiga.
Egon
Jo det fanns redan på den tiden. Lättspelade järn med låg tyngdpunkt och cavity back. Jag är lite elitist och föredrar ett nättare klubbhuvud och en mjukare känsla. Vill ju gärna ha lite bett så bollen stannar ungefär där den landar också. Att ha för lite spinn ger sämre kontroll i min värld.
Fick förresten en helt annan förklaring på en golfbutik. Svaret där var att man kan ha ett starkare loft eftersom man har mer spinn nuförtiden. Det är egentligen tvärtemot din förklaring.
Var på rangen på Söderby för ett par timmar sen och körde igenom klubborna. De har top tracer eller vad det heter och man ser träffbilden för varje klubba. Tydligen vrider jag bollarna lite åt höger (är vänsterspelare så en tydlig draw) och jag tror jag skyller det på att mina Lynx har lite offset.
Ärligt talat så har man nog för många klubbor i bagen. Mina j3-j5 slag gick väldigt mycket in i varandra. Även drivern och trätrean ligger rätt nära varandra men det kan nog bero på att drivern är 25 år och trean är några veckor gammal.

Får nog krypa till korset och köpa en modern driver. Har en carry på ca 200 meter med trean och ca 220 meter med drivern. Men drivern är betydligt spretigare i träffbilden så det känns inte helt värt det att rycka fram den.
I min gamla bag har jag PW, SW och LW. Nuförtiden verkar många ha en gap wedge mellan PW och SW.
Vet inte riktigt hur man räknar om ball speed till club head speed. Jag ligger på 140-150 mph i ball speed med drivern. Precis i gränslandet mellan regular och stiff shaft? Har hittat ett kraftigt rabatterat järnset på Dormy (fjolårets modell) och det finns bara i lager med regular shaft.
https://www.dormy.com/sv/varumarken/wil ... w-01006260
Funderar på att slå till på det. Mina Lynx är 0,5 tum förlängda men det är ju bara dryga centimetern så det kan inte vara hela världen?
Fast å andra sidan är det ju viktigt att det blir rätt så förmodligen stegar jag in på shopen och ber om att få prova ut ett. Kan ju vara värt några tusenlappar bara med vetskapen om att man köpt något som passar just mig.