Klubba #14?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
mårten.wallin

Har nu 12 klubbor i bagen. Driver blir #13. Men vilken klubba ska man ha som #14?

Nuvarande

Driver (snart)
Trä 3
Trä 5
J5-PW
Wedgar 50, 54, 58
Putter

Har några idéer.

#1. Den gamla pitching wedgen (eller typ järn 8) som man kan dra fram när bollen ligger stenigt och man inte vill få märken i sina nya klubbor.
#2. En gammal järn 1 som jag hittade i bagen. Fräsch i greppet, stiff kolfiberskaft, hyfsat förlåtande av märket Cleveland. Användningsområde: Motvind, knacka lågt under träd osv.
#3. Kultklassikern "Scoreman Sand" för att slippa skita/skrapa ner mina nya wedgar i bunkern. https://svenskagolfmuseet.se/objekt/san ... -scoreman/ https://www.e-magin.se/paper/xtfk6054/p ... tfk6054/45
#4. Min gamla traditionella sand wedge som kompromiss mellan #1 och #3.
#5. En högerklubba, typ wedge, för de gånger jag inte kan slå från vänster pga ett träd, ett vattenhinder, bunker...

Trä 7, hybrid 4 osv visst, men varför? Vilken funktion fyller de som jag inte får av trä 5 eller järnklubbor?
Sohlberg

Spontant tänker jag en klubba mellan J5 och trä5an. Känns som du har ett glapp mellan dessa 2 klubbor.

Har du koll på hur långt du slår respektive klubba?
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
mikael.josefson

Håller med ovanstående. Skulle kanske siktat på en J3 i utility-utförande (drivning iron). Det kan i många fall vara ett väldigt bra alternativ från tee istället för fw5 också kan jag tänka mig. Du får mer rull och den skulle funka att knacka under grenar också Testa en utility så får du känna på det lite, det funderar jag lite på som ett alternativ till fw5 eller min hybrid på 20grader.
Upplever att jag har enklare för att sätta ut en sådan typ av klubba i spel från tee än t.ex. hybriden.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
mårten.wallin

Jag har inget större glapp faktiskt. Däremot är ju tanken med något som går lägre bra. Min sving verkar generera höga slag. Tror jag slänger med järn 1:an till att börja med. Det är ju en riktig "driving iron" det. :) Tyvärr lite svårslagen men i motvind så är det ju bättre än att skicka upp bollen i skyn och titta på när den blåser tillbaka...
Skriv svar