Återbörjare, vill ingen bli fostrad på banan längre?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Diddas

Hej!
Har varit ifrån golfen länge och mycket har förändrats sen jag kom tillbaka. Lättnader på regler och utrustning är en sak men kanske mest hur folk ser på vissa saker.

Förr upplevde jag att det fanns en stolthet i att lära sig en bra sving och träffa bollen bra, många använde bladklubbor för att tvinga sig till att lära.

Nu när jag uppdaterade min driver för att hänga med lite i utvecklingen ser jag att man kan köpa klubbor som motverkar slice!

Järnklubbor som reducerar känslan av dåliga träffar så de blir aacceptabla att spela med!

En allmänt utbredd inställning att resultat och bättre spel går att köpa istället för att tränas in verkar råda.

Förlåt att jag gnäller, men är det utveckling?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Haha näe golfen har ändrat inriktning rejält sen sist…
Det är inte en sport eller ett spel utan ett nöje/underhållning som ska vara så enkelt och njutbart som möjligt utan ansträngning.

Golfens största motståndare som gör att många slutar att spela är att det är för svårt. Golfare slutar att sänka sig, de har tråkigt, slår bort bollar och tröttnar. Därför har utrustning utvecklats att bli så enkel som möjligt att slå med och många banor har byggts om för att snabba på spel, man har tagit bort bunkrar och flyttat fram tees.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Diddas

Med den inställningen skulle jag lika gärna kunna gå runt med en maskrosplockare och harva.

Det är ju stoltheten i att lära sig, utvecklas och kunna åstadkomma något på banan som ger mig utdelning..att minnas förra årets bölhookar ut i skogen ger ju den långa raka driven så mycket mer nöje.

Jag låter som en riktig surgubbe hör jag. :mrgreen:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Diddas skrev:Med den inställningen skulle jag lika gärna kunna gå runt med en maskrosplockare och harva.

Det är ju stoltheten i att lära sig, utvecklas och kunna åstadkomma något på banan som ger mig utdelning..att minnas förra årets bölhookar ut i skogen ger ju den långa raka driven så mycket mer nöje.

Jag låter som en riktig surgubbe hör jag. :mrgreen:
Haha näedå du är ingen surgubbe.
Jag skulle säga att golfen har två grupper, nöjesgolfare som struntar i tävlingar, regler och föreningsliv och sedan finns det den lilla lilla grupp som fortfarande tävlar och vill utvecklas och upprätthålla traditioner.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon

Det fanns en tid när handicap betydde något. Numera är det en fungerad siffra som inte ger någon stolthet alls.

Handicap handlar om att vinna priser och/eller visa på en poängsumma som en statuspryl.
40p är inte värt någon respekt. Alla kan göra dessa poäng och sämre spelare har en mångdubbelt större chans att uppnå den.

Juniorer sänker sina handicap för att motverka den inflation som finns. De får inte plats i en sanktionerad tävling om de har hcp.5-9.
Gubbar o tanter höjer sina handicap för att vinna tävlingar. Gärna par-tävlingar.

Etikett och regler faller offer under samma flagg som metoo och hbtq/pronomen. Alla har naturligtvis rätt till sin egen tro/sexualitet mm. men acceptansen gäller bara dessa minoriteter och inte majoriteten.
Läs. Att sköta sig på en golfbana har blivit en kniv i sidan på ”rättigheten” att inte sköta sig.

Nej, du är fanimej inte gubbtjurig…

Egon
Diddas

Det låter värre än jag kunde ana.
Dock, jag får anamma den gamla devisen "lyd guds bud och stilla vandra, sköt dig själv och skit i andra."

Den viktigaste personen att slå varje runda är ju mig själv och sporten blir vad jag gör den till. ;-)

Nu har jag trimmat in handleden för styrning och fått till komprimeringen med järnen igen så till våren blir jag farlig. :twisted:
Skriv svar