Min son började spela golf i år så jag hänger på, lirar med mina gamla järn från tjugo år sedan, Mizuno MP-30. Men jag tycker de har en lite väl liten sweet spot för min nivå i mitt återtåg till golf. Kanske är det trevligare med järn som är mer förlåtande vid off-center hits och känns skönare att slå med, även om jag gillar hur dessa ser ut från ovan när jag slår med dem.
Vad är det för egenskaper i järn idag som kan göra det skönare att slå med järnen?
Vad har ni för tips hur jag kan tänka för att hitta nåt som kan funka bättre för mig? Hur har det funkat för er?
/ Niklas
====
Som bakgrundsinfo är andra klubbor jag uppgraderat till:
Driver:
Cobra King F8 11° (9-12° möjligt) med skaft Fujikura XLr8 PRO FLEX-S.
Min vän som sålde den till mig säger att skaftet är förkortat, kanske en eller två tum, då han hade den till sin dotter och ville göra den till en lättspelad driver.
I somras körde jag med en driver med regular skaft men den svajade lite väl mycket kändes det som, så jag känner att jag har bättre kontroll med den här Cobra-drivern.
Den går bra men jag skulle kanske kunna hitta en driver som går längre då den här går ca 230-240 meter för mig idag. Tjugo år sen slog jag ca 250 meter med en Orlimar 8°.
Hybridtrea:
Wilson Staff F5 FG trour 20°+1°=21°. Den är dessutom inställd på +2° UP vilket jag inte vet vad det betyder. Den har skaft Fubuki z80 Flex-S.
Den är rätt skön att slå med. Jag känner att jag får kontroll med stiff-skaftet och bollträffen känns bra, även om den ser ut att vara gammal och väl använd.
Wedgear:
Titleist Vokey SM9 50° 12F Oversize grip. Jag gillar oversize-greppet. Det funkar bra för mina händer som är lite större så egentligen skulle jag vilja ha denna storlek på grepp på alla mina klubbor

Titleist Vokey SM9 54° 12°D. Den här har standardstorlek på grepp men jag gillar sulan och träffen på den, funkar väldigt bra runt omkring green i olika lägen för mig.
Titleist Vokey SM6 58° 10°S. Vill jag lobba över en bunker med flaggen kort så funkar den här bra.
Puttern är ingenting jag lägger energi på att uppgradera nu, den funkar bra för mig.
====