https://lonegolf.se/
Nu verkar Lone Golf ha lanserat en sajt. Jag har följt de på Instagram ett tag och hoppas att det skulle komma något som såg intressant ut. Tyvärr ser det här ut som en Takomo lookalike, allt från affärsmodell till klubbdesign.
Jag hittar inget om tillverkningen på sajten så jag gissar att någon har hittat en fabrik typ i Kina som kan trycka en valfri logga på järnklubbor.
Vad tycker du?
Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Lone Golf - svensk klubbtilverkare
Första intrycket är .. ”kom o köp konserverad gröt”.
431 stål är iofs inget fel men att skryta över valet är det.
Alla klubbor sen Ping började gjuta och förbilliga processen har varit i 431.
På tiden när allt skulle vara smitt var 431 ett skällsord.
Nu kan ju många inte det här… så det kanske funkar men sammantaget med att vara en rip-off av en rip-off som egentligen bara är en klon/kopia på något annat… Nej, jag tror inte det.
Egon
Nu kan ju många inte det här… så det kanske funkar men sammantaget med att vara en rip-off av en rip-off som egentligen bara är en klon/kopia på något annat… Nej, jag tror inte det.
Egon
Billigare version av Toho Golf som @golfaraben o @mxpgolf har vår växlat ner tillJohanAdministratör skrev: ↑14 mar 2025, 16:16 https://lonegolf.se/
Nu verkar Lone Golf ha lanserat en sajt. Jag har följt de på Instagram ett tag och hoppas att det skulle komma något som såg intressant ut. Tyvärr ser det här ut som en Takomo lookalike, allt från affärsmodell till klubbdesign.
Jag hittar inget om tillverkningen på sajten så jag gissar att någon har hittat en fabrik typ i Kina som kan trycka en valfri logga på järnklubbor.
Vad tycker du?
D: Titleist 975 D 8° Harrison Pro 2.5 Titanium 72 gram
Fw: Sonartec SS 3.5 Fujikura Speeder 757 Tour X 78 gram
Järn: Titleist DCI 990 (4-9) Royal Precision Rifle 6.5 1°flat 133 gram
W: Scratch Golf’s JLM PDG (Pretty Damn Good) 50,54,58
P: The Wilson 8802
Finns det olika versioner av 431 stålEgon skrev: ↑15 mar 2025, 12:20 Första intrycket är .. ”kom o köp konserverad gröt”.
Egon
Ja, det finns olika versioner av 431-stål, som är ett rostfritt martensitiskt stål. Den vanligaste varianten är AISI 431, som är standardiserad enligt amerikanska normer. Det finns också motsvarigheter i andra standarder, till exempel:
Europa (EN): 1.4057
Tyskland (DIN): X17CrNi16-2
Japan (JIS): SUS431
Tror inte stålet Lone golf o Ping golf är samma typ av 431 stål
D: Titleist 975 D 8° Harrison Pro 2.5 Titanium 72 gram
Det finns ju massvis av olika legeringar för olika syften (spåndrivning, svetsning etc.) men det är inte avs. den nivån som jag nämnde det.KarstenJr skrev: ↑22 mar 2025, 17:27Finns det olika versioner av 431 stålEgon skrev: ↑15 mar 2025, 12:20 Första intrycket är .. ”kom o köp konserverad gröt”.
Egon
Ja, det finns olika versioner av 431-stål, som är ett rostfritt martensitiskt stål. Den vanligaste varianten är AISI 431, som är standardiserad enligt amerikanska normer. Det finns också motsvarigheter i andra standarder, till exempel:
Europa (EN): 1.4057
Tyskland (DIN): X17CrNi16-2
Japan (JIS): SUS431
Tror inte stålet Lone golf o Ping golf är samma typ av 431 stål
431 är billigt eftersom det är enkelt att gjuta med gott formmässigt resultat.
Men… du har rätt 17-4 var PING’s go to.
Ärligt talat, det var så längesedan det här var på tapeten att minnet svek mig.
Mina dci-990 var gjutna i 431. Inget fel på dem då men idag håller det inte att tillverka/promota dylika klubbor.
Egon
Tror ni det är värt att köpa. Alltså kommer de vara några bra klubbor? Eller är det bara skräp? Såg att några skrev om 431 stål, vad är det? Och när började ping använde den typen av stål? Är ute efter förlåtande klubbor… kommer dessa va det om ni får gissa. Ni verkar rätt kunniga inom detta ämne.
Mvh,
Oskar
Mvh,
Oskar
Det är en ”klon” dvs. det folk egentligen brukar kalla en kopia men utan att fejka originalets logga.OskarG09 skrev: ↑07 apr 2025, 19:27 Tror ni det är värt att köpa. Alltså kommer de vara några bra klubbor? Eller är det bara skräp? Såg att några skrev om 431 stål, vad är det? Och när började ping använde den typen av stål? Är ute efter förlåtande klubbor… kommer dessa va det om ni får gissa. Ni verkar rätt kunniga inom detta ämne.
Mvh,
Oskar
Det är skitsamma om nu valet av stål är bra eller inte.. du kan inte vara säker på hur de är.
Beskrivningen har en massa röda flaggor som ”vårt eget skaft” och sen är resten en rip-off på TM och ping.
Köp beg. och vill du komma billigt undan samt hitta nåt ”lättspelat” så ska du titta åt cobra.
Egon
Isåfall som en fulare kusin till Takomo, med sämre valmöjlighteer.JohanAdministratör skrev: ↑14 mar 2025, 16:16 https://lonegolf.se/
Vad tycker du?
Skulle aldrig överväga dessa.