Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
JohanAdministratör skrev: ↑07 apr 2025, 12:53
Mina polare som är brevlådemedlemmar kommer nog få en bra utmaning att hitta en förening som de vill bli medlemmar hos. De vill ju verkligen inte köpa ett fullt medlemskap någonstans.
Och om det blir fullt på alla stockholmsbanor så är ju alternativet att köpa ett medlemskap på någon landsortsbana som har ledigt utrymme. Men varför ska man göra det?
Om man vill ha kakan… så får man betala för den.
Dina kompisar är inte och bör inte vara prioriterade i Golfsverige. De tillför 4 ronder/år!
Det komiska i hela den här historien är att folk tror sig ha en rättighet att kalla sig golfare, betala så lite som möjligt… men ha möjligheten att varva sina andra pretto-sporter med lite golf. Sen ”EGA exakt handicap” försvann är det sån här yuppies som vinner en scramble där prisbordet är digert.
Ärligt talat … fy fan!
Egon
Enligt förbundets statistik är det endast 66% som är fullvärdiga medlemmar i golfsverige. 28,8% av alla golfare har ett greenfeemedlemskap. I snitt spelade svenska golfare 18 medlemsronder och 6 gästronder under 2024.
30% av alla golfare vill alltså inte ha kakan.
4 rundor per år är ändå 25% av det som snittgolfaren spelar i Sverige. Så jag tycker nog att 4 rundor per år x 175.000 pers är en väldigt viktig del av marknaden.
Problemet är att man inte kan acceptera att det finns vissa som i dagsläget inte kan eller vill spela mer, men när de gör det, gladeligen betalar maxpriset.
Att det finns skillnader i golfsverige, ska det inte det, ska vi tillbaka till 70-talet där det var ett fåtal klubbar och spelare där man DEFINITIVT inte kunde spela om det inte var med en medlem i princip.
På helgerna är det ganska proppat runt storstäderna, men i veckorna finns det gott om plats, vem betalar för den tillgängliga delen tider?
Nu tycker jag att det förenklas lite mycket. I många klubbar finns det greenfeemedlemskap, där de som har detta betalar i förväg för exvis 10 ronder på hemmaklubben.Dessa medlemskap utgör en stor del av klubbens medlemsstock- åtminstone i mitt golfområde. När allt är utnyttjat får vanlig greenfee betalas eller uppgradering till annat medlemskap typ fullvärdigt eller vad det kan kallas. Dessa medlemskap är för de som spelar mindre antal ronder per år eller har ett fysiskt handicap. Har själva varit där i flera år pga diskbrock. Något år har jag bara spelat 2 st 9-håls ronder, något år har nyttjat allt och fyllt upp med ett sk. Fullvärdigt medlemskap. Dessa sk greenfeemedlemskap på hemmaklubben är ju INTE det som förbundet vill begränsa.
Dessa greenfee-medlemsskap som diskuteras och förbundet nu har begränsats är de rena greenfeemedemsskapen i sk brevlådeklubbar, där de flesta är distansmedlemmar och är bara tillför att erhålla en spelmöjlighet på golfbanor där man bor eller besöker, med åtanke att detta är och har varit det billigaste sättet att finnas med i SGF-systemet och kunna spela golf.
Jag är tudelad. För min del är det inte dom som spelar 6 rundor om året som är problemet här, utan alla dom i företagsbranchen som har företagsbollar överallt. Känner en del här nere i Skåne som kan spela ett gäng olika banor gratis och hade ju egentligen inte behövt ett vanligt medlemskap.
Järn7 skrev: ↑11 apr 2025, 12:34
Nu tycker jag att det förenklas lite mycket. I många klubbar finns det greenfeemedlemskap, där de som har detta betalar i förväg för exvis 10 ronder på hemmaklubben.Dessa medlemskap utgör en stor del av klubbens medlemsstock- åtminstone i mitt golfområde. När allt är utnyttjat får vanlig greenfee betalas eller uppgradering till annat medlemskap typ fullvärdigt eller vad det kan kallas. Dessa medlemskap är för de som spelar mindre antal ronder per år eller har ett fysiskt handicap. Har själva varit där i flera år pga diskbrock. Något år har jag bara spelat 2 st 9-håls ronder, något år har nyttjat allt och fyllt upp med ett sk. Fullvärdigt medlemskap. Dessa sk greenfeemedlemskap på hemmaklubben är ju INTE det som förbundet vill begränsa.
Dessa greenfee-medlemsskap som diskuteras och förbundet nu har begränsats är de rena greenfeemedemsskapen i sk brevlådeklubbar, där de flesta är distansmedlemmar och är bara tillför att erhålla en spelmöjlighet på golfbanor där man bor eller besöker, med åtanke att detta är och har varit det billigaste sättet att finnas med i SGF-systemet och kunna spela golf.
Vad är skillnaden, att du betalar mer till din klubb?
Det bör väl vara en ök mellan spelaren och klubben hur mkt klubben vill ha kontra vad spelaren vill betala, precis som greenfee.
För, som det är idag så kommer det att finnas 60.000 st golfare som betalar för en sak hos diverse klubbar, som blir tvingade att köpa i princip samma eller faktiskt samma sak hos en annan, för det finns motsvarande medlemsskap som HG´s greenfeemedlemsskap i andra klubbar.
Så, samma kostnad för spelaren, men spelaren får själv inte välja.
Tycker det är sinnes att begränsa antalet för att försöka sprida ut medlemmar,
Om det går igenom helt och att överklagan blir nekad, så kommer det höja priset på medlemskap samt minska antalet golfare.
Det är väl bra att ha fler som vill spela golf då priset inte är lika högt på många klubbar som har 10-20,000 medlemmar.
Spela någon runda här och där, sen testa nya banor samt få in spelare till sporten Golf.
Runt omkring mig har vi några val
12,000 för medlemskap + Golf ID på en bana här
9,500 för medlemskap + Golf ID på en bana där
Eller
359 för Golf ID + Pay&Play, eller 3900 för Medlemskap
Inom närmaste timmen, utöver det så blir det lång bil tur + höga priser.
Förstår att idén är att sprida ut golf spelare över en större marknad till olika klubbar, men allt det kommer göra att det blir för dyrt och att folk ställer klubborna i förrådet för det är inte värt pengarna för att spela 5-10 rundor per år.
Wave skrev: ↑29 apr 2025, 11:48
Gick med i forumet för att delta i diskussionen
Tycker det är sinnes att begränsa antalet för att försöka sprida ut medlemmar,
Om det går igenom helt och att överklagan blir nekad, så kommer det höja priset på medlemskap samt minska antalet golfare.
Det är väl bra att ha fler som vill spela golf då priset inte är lika högt på många klubbar som har 10-20,000 medlemmar.
Spela någon runda här och där, sen testa nya banor samt få in spelare till sporten Golf.
Runt omkring mig har vi några val
12,000 för medlemskap + Golf ID på en bana här
9,500 för medlemskap + Golf ID på en bana där
Eller
359 för Golf ID + Pay&Play, eller 3900 för Medlemskap
Inom närmaste timmen, utöver det så blir det lång bil tur + höga priser.
Förstår att idén är att sprida ut golf spelare över en större marknad till olika klubbar, men allt det kommer göra att det blir för dyrt och att folk ställer klubborna i förrådet för det är inte värt pengarna för att spela 5-10 rundor per år.
Min gamla hemmaklubb gick över till Sweetspot och skapade olika typer av medlemskap beroende på hur mycket man spelade. Ska vara ett mer rättvist system för dom som spelar lite.
Till exempel om man köpte guldmedlem så fick man spela 65 rundor, 25 av dessa kunde man spela på primetime tider. Efter det så så betalade man bara halv greendfee.
Tror det är framtiden för klubbar om dom vill dra medlemmar.