Garmin Approach R50 – Recension

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

📦 Första intryck & unboxing

Garmin R50 levereras i en rejäl kartong, och det första man slås av är storleken. Enheten är ungefär lika stor som en bollväska och väger cirka 4 kg. Initialt kände jag viss tvekan inför att ta med den till rangen – den såg stor ut och jag funderade på hur praktiskt det skulle vara att transportera den. Men efter en tids användning har den känslan försvunnit helt. Den är nu lika självklar i min golfutrustning som bärbagen.

Designen är välgjord och enheten ger ett exklusivt intryck. Den känns robust och professionell, mer som en premiumprodukt i stil med betydligt dyrare launch monitors.

Bild

🧠 Funktioner och teknik

Garmin R50 levererar 16 mätvärden med hjälp av tre inbyggda höghastighetskameror. Bland annat får du:

Klubbhastighet
Klubbladsvinkel
Svingspårsvinkel
Attackvinkel
Bollhastighet
Utslagsvinkel och -riktning
Sidspinn och spinnhastighet
Apexhöjd
Smash factor
Carry och total distans
Avvikelse från målet

Mina fem mest använda värden är klubbhastighet (för att träna svinghastighet), klubbladsvinkel (för att styra bollstart), svingspårets vinkel (för att träna på att slå draw), attackvinkel (särskilt vid driverträning) och carry (för wedgeträning).

Enheten kan även användas som inomhussimulator, även om jag ännu inte testat det fullt ut på grund av begränsad takhöjd hemma. Planen är att sätta upp den i källaren för enklare wedgeträning.

Bild

📲 Användarupplevelse

Det är enkelt att komma igång med R50. Vid uppstart lägger du till din användare – har du redan en Garmin-enhet är du igång direkt. Du kan välja mellan tre huvudlägen: rangeträning, banspel eller anslutning till tredjepartsprogramvara som GSPro eller E6 Apex.

Jag har hittills använt enheten i range-läge. Den stora 10-tumsskärmen gör att du slipper koppla in mobilen, vilket jag ser som en tydlig förbättring jämfört med Garmin R10. Skärmen har fungerat problemfritt både i soligt och molnigt väder.

🏌️‍♂️ Prestanda på rangen

Mätvärdena från R50 upplevs som tillförlitliga. Jag har jämfört med videorecensioner där R50 testas mot Trackman och Foresight, och även om det finns viss avvikelse så ligger den enligt min bedömning inom rimliga felmarginaler för de allra flesta golfare. Det är kanske inte exakt på tour-nivå, men mer än tillräckligt för seriös träning.

🔋 Batteri och uppkoppling

Batteritiden är specificerad till cirka 4 timmar. Jag har laddat enheten 2–3 gånger under en månads tid och upplever att den räcker gott för flera träningspass.

WiFi-uppkopplingen fungerar smidigt. När enheten slås på hemma ansluter den automatiskt till nätverket och synkar data med Garmin Golf-appen. Det gör det enkelt att analysera träningspass i efterhand. Jag har använt data i efterhand för att gå igenom slaglängder och bollhastigheter.

💰 Prisvärdhet

Med ett riktpris runt 60 000 kr är R50 naturligtvis en investering. Men jämfört med alternativ som Trackman eller Foresight, som ofta kostar 200 000 kr eller mer, är det ett betydligt billigare alternativ med mycket funktionalitet. För tränare, elitsatsande spelare, eller den som bygger en simulator hemma är det enligt mig en prisvärd produkt.

Jag har haft enheten på lån från Garmin, men har övervägt att köpa loss den – vilket säger en del om mitt intryck.

✅ Sammanfattning & betyg

Fördelar:

Hög användarvänlighet
Välbyggd och snygg design
Tillräckligt noggranna mätvärden
Bra skärm – inget behov av extern enhet

Nackdelar:

Priset kan avskräcka den genomsnittlige golfaren
Begränsade testlägen – t.ex. inget motsvarande Trackman Combine
Begränsat tredjepartsutbud (än så länge)

Jag hoppas Garmin utvecklar fler testfunktioner och öppnar upp för tredjepartsappar. Exempelvis vore det intressant att kunna köra träningspass liknande Ludvig Åbergs wedgeövningar direkt i enheten.

Betyg: 4 av 5

Rekommenderas till:

Tränare
Ambitiösa amatörer
Föräldrar till elitsatsande juniorer
Simulatorbyggare
Golfare med årskort på rangen

Om du vill se den in action har jag filmat den en del på mitt Instagramkonto som du hittar här, https://www.instagram.com/p/DH8J7IzNjOQ/