PGA äger touren men PGA har ingen egen kommunikations/marknadsavdelning vad jag vet.
Därför är de beroende av att SGF hjälper till. Det ser vi ju hur det går...
Idag live-streamedes faktiskt tävlingen online men vem visste det?
Nordea Tour
Alla som följer Nordea Tour på facebook samt besökte golf.se's förstasida.JohanAdministratör skrev:PGA äger touren men PGA har ingen egen kommunikations/marknadsavdelning vad jag vet.
Därför är de beroende av att SGF hjälper till. Det ser vi ju hur det går...
Idag live-streamedes faktiskt tävlingen online men vem visste det?
Räcker verkligen det om man vill nå ut till fler? Nu vet jag inte hur många som gillar deras FB-sida men jag tror de behöver bredda sin marknadsföring mer.donballe skrev:Alla som följer Nordea Tour på facebook samt besökte golf.se's förstasida.JohanAdministratör skrev:PGA äger touren men PGA har ingen egen kommunikations/marknadsavdelning vad jag vet.
Därför är de beroende av att SGF hjälper till. Det ser vi ju hur det går...
Idag live-streamedes faktiskt tävlingen online men vem visste det?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- JohanAdministratör
- Site Admin
- Inlägg: 4853
- Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05
Jag erbjöd mig som PR-konsult att bygga en strategi som handlade mycket om att öka tourens kännedom genom att öka uppmärksamheten i lokala medier.
Touren har ju för bövelen 100 fantastiska ambassadörer från orter i hela Sverige.
Att man inte använder dem i syfte att göra PR för touren är katastrof.
FB verkar de mest använda för inbördes beundran, tonaliteten på den sidan skulle behöva skruvas, för potential finns.
Annonsering på golf.se görs med måttlig entusiasm verkar det som. Skulle också kunna funka.
Det behövs en mix av egna, förtjänade och köpta kanaler helt enkelt.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Touren har ju för bövelen 100 fantastiska ambassadörer från orter i hela Sverige.
Att man inte använder dem i syfte att göra PR för touren är katastrof.
FB verkar de mest använda för inbördes beundran, tonaliteten på den sidan skulle behöva skruvas, för potential finns.
Annonsering på golf.se görs med måttlig entusiasm verkar det som. Skulle också kunna funka.
Det behövs en mix av egna, förtjänade och köpta kanaler helt enkelt.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Låt mig gissa att det inte fanns något intresse att lägga pengar på något sådant?
- Sandstream
- Inlägg: 3156
- Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
- Ort: Bro Hof
Känner igen det här från den sport jag höll på med tidigare, roadracing.
Det behövs en(1) som är ansvarig för marknadsföringen och det måste ske i rätt kanaler för den grupp man vill attrahera. Att göra lite FB-inlägg och tro att det räcker är nästan skrattretande. Det blir som redan nämnts KFIB med utövare och leverantörer. Leverantörer som sponsrar mest för att de alltid gjort det och inbillar sig att de ska få något tillbaka.
Man måste börja med att fråga sig vilka man vill ska komma till tävlingarna och sen vad de kan tänkas vilja se. Att locka med uppvisningar, ansiktsmålning, gratis glass till barnen osv kan låta bonigt och främmande för konservativa golfare men de måste öppna sina ögon och inse vad de konkurrerar med. Att bara vända sig till inbitna golfare som följer golf.se och Nordea Tour på Facebook kommer aldrig att fungera.
(Kan nämna att ett par kompisar, som aldrig skulle drömma om att åka och se en tävling på Nordea Tour, drog till Bro-Hof och kollade longdriving för att det var något häftigt. Det är precis så man måste tänka, man måste erbjuda något häftigt/roligt. Inte bara ett gäng unga koncentrerade grabbar som i tysthet går runt på banan. Det funkar om grabbarna heter Woods och Bubba...)
Med en bra marknadsföringsansvarig och inte alltför stora summor skulle Nordea Tour kunna bli något stort och häftigt!
Det behövs en(1) som är ansvarig för marknadsföringen och det måste ske i rätt kanaler för den grupp man vill attrahera. Att göra lite FB-inlägg och tro att det räcker är nästan skrattretande. Det blir som redan nämnts KFIB med utövare och leverantörer. Leverantörer som sponsrar mest för att de alltid gjort det och inbillar sig att de ska få något tillbaka.
Man måste börja med att fråga sig vilka man vill ska komma till tävlingarna och sen vad de kan tänkas vilja se. Att locka med uppvisningar, ansiktsmålning, gratis glass till barnen osv kan låta bonigt och främmande för konservativa golfare men de måste öppna sina ögon och inse vad de konkurrerar med. Att bara vända sig till inbitna golfare som följer golf.se och Nordea Tour på Facebook kommer aldrig att fungera.
(Kan nämna att ett par kompisar, som aldrig skulle drömma om att åka och se en tävling på Nordea Tour, drog till Bro-Hof och kollade longdriving för att det var något häftigt. Det är precis så man måste tänka, man måste erbjuda något häftigt/roligt. Inte bara ett gäng unga koncentrerade grabbar som i tysthet går runt på banan. Det funkar om grabbarna heter Woods och Bubba...)
Med en bra marknadsföringsansvarig och inte alltför stora summor skulle Nordea Tour kunna bli något stort och häftigt!