Om du fick lära dig golf om ifrån början?
Frågan är kanske lite luddig - men då jag själv utbildar många nybörjare just så vore det roligt att höra av andras erfarenheter och hur de upplevt sin utbildning som nybörjare. Vad som var bra/dåligt och vad som kanske skulle kunna göras annorlunda. Jag skulle även vilja höra av lite mer erfarna golfare hur ni gärna hade sett en nybörjarutbildning se ut. Vart tycker ni att fokus ska läggas? Vad går att göra mer? Vad bör man göra lite mindre osv?
-
- Kontakt:
Jag tog kortet med min bror och tydligen gjorde vi "fel" för vi ställde oss i kö först och när vi blev medlemmar på klubben så kollade vi av hur man fick det gröna kortet. Då visade det sig typ att de redan hade haft en sådan utbildning för året. Vi fick därmed typ en privat utbildning vilken dock var riktigt soft då vi bägge hade lätt för det hela.
Det konstiga var ju att man på den tiden när det fortfarande fanns köer överallt inte hade tänkt tanken att spelare kanske ville veta att de verkligen kunde få spela golf innan de tog det gröna kortet.
En fånig sak var ju att man skulle skriva två stycken teoriprov också. Det första för att få 54 i hcp och det andra för att få 36. Vi skrev första provet och när vi klarade det spelade vi en runda och sänkte oss till 36. Med tanke på att vi skrivit det andra provet typ dagen innan så var det ju ganska fånigt att vi behövde skriva ett nästan likadant igen.
En utbildning numera tycker jag ska vara ganska flexibel. Vi hade ju t ex spelat fotboll i en massa år så bollkänslan satt ju där och spelare som uppenbart direkt är tillräckligt bra för att kunna spela på banan borde bara få lite grundläggande regelinstruktioner och sedan vad man behöver tänka på när det gäller säkerhet osv. Många är ju utan tvekan tillräckligt bra för att spela direkt och dessa borde släppas ut snabbt.
Spelare som har lite tuffare behöver självklart lite mer träning för att lära sig hur det fungerar med spelet och där gäller det för klubbarna att verkligen gå in och hjälpa till. Sen exakt hur det ska se ut har jag svårt att säga då jag absolut inte är någon tränare.
Viktigt är även att klubben försöker att hjälpa till med att hitta mer rutinerade spelare som nybörjarna kan spela med ifall de inte känner några sådana sedan tidigare. Att få spela med någon som vet hur allt fungerar är ju klart effektivare än att sitta i en skolsal och läsa hur något ska göras rent säkerhetsmässigt osv. Varför inte fråga medlemmar som klubben vet är trevliga om de kan tänka sig att vara med på en lista eller något med personer som kan ställa upp för rundor av detta slag. Personligen skulle jag nog tycka det var riktigt skoj att spela med någon ny spelare då jag har en tendens att bli lite nostalgisk då mitt första år var det klart roligaste golfåret jag haft. Resan där man blev bättre för nästan varje runda var ju riktigt härligt.
Har säkert glömt en massa viktiga saker nu men det kan säkert någon annan fylla i
Det konstiga var ju att man på den tiden när det fortfarande fanns köer överallt inte hade tänkt tanken att spelare kanske ville veta att de verkligen kunde få spela golf innan de tog det gröna kortet.
En fånig sak var ju att man skulle skriva två stycken teoriprov också. Det första för att få 54 i hcp och det andra för att få 36. Vi skrev första provet och när vi klarade det spelade vi en runda och sänkte oss till 36. Med tanke på att vi skrivit det andra provet typ dagen innan så var det ju ganska fånigt att vi behövde skriva ett nästan likadant igen.
En utbildning numera tycker jag ska vara ganska flexibel. Vi hade ju t ex spelat fotboll i en massa år så bollkänslan satt ju där och spelare som uppenbart direkt är tillräckligt bra för att kunna spela på banan borde bara få lite grundläggande regelinstruktioner och sedan vad man behöver tänka på när det gäller säkerhet osv. Många är ju utan tvekan tillräckligt bra för att spela direkt och dessa borde släppas ut snabbt.
Spelare som har lite tuffare behöver självklart lite mer träning för att lära sig hur det fungerar med spelet och där gäller det för klubbarna att verkligen gå in och hjälpa till. Sen exakt hur det ska se ut har jag svårt att säga då jag absolut inte är någon tränare.
Viktigt är även att klubben försöker att hjälpa till med att hitta mer rutinerade spelare som nybörjarna kan spela med ifall de inte känner några sådana sedan tidigare. Att få spela med någon som vet hur allt fungerar är ju klart effektivare än att sitta i en skolsal och läsa hur något ska göras rent säkerhetsmässigt osv. Varför inte fråga medlemmar som klubben vet är trevliga om de kan tänka sig att vara med på en lista eller något med personer som kan ställa upp för rundor av detta slag. Personligen skulle jag nog tycka det var riktigt skoj att spela med någon ny spelare då jag har en tendens att bli lite nostalgisk då mitt första år var det klart roligaste golfåret jag haft. Resan där man blev bättre för nästan varje runda var ju riktigt härligt.
Har säkert glömt en massa viktiga saker nu men det kan säkert någon annan fylla i

Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
- Sandstream
Rent tekniskt hade jag velat få veta som första sak att man ska träffa bollen först, sen marken och att loftet på klubban lyfter bollen.
Skulle kunna gå runt på valfri range hela dagarna och berätta för folk att de inte ska försöka lyfta bollen genom att slå uppåt
Skulle kunna gå runt på valfri range hela dagarna och berätta för folk att de inte ska försöka lyfta bollen genom att slå uppåt

Jag lovar att det är en stående punkt i de flesta golftränares repertoarer idag. Men tyvärr är det inte alltid det hjälper.Sandstream skrev:Rent tekniskt hade jag velat få veta som första sak att man ska träffa bollen först, sen marken och att loftet på klubban lyfter bollen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Jag håller med dig Max, jag tror resultatet för en höghandikappare skulle varit desamma. Att tänka sig det och göra det är nog rätt omöjligt.MaxP skrev:Jag lovar att det är en stående punkt i de flesta golftränares repertoarer idag. Men tyvärr är det inte alltid det hjälper.Sandstream skrev:Rent tekniskt hade jag velat få veta som första sak att man ska träffa bollen först, sen marken och att loftet på klubban lyfter bollen.
Jag skulle absolut inte kalla det omöjligt, men många nya golfare har ett fokus som skiljer sig väldigt från riktig golfteknik. Varpå vi får se det Sandstream beskriver. Visserligen har jag stundtals trott det var omöjligt för vissa.
-
Jag skulle vilja se en 40-54hcpare slå ner på bollen och även ha skaftlut genom att bara tänka på det, detta enbart med den träning de fått via kursenMaxP skrev:Jag skulle absolut inte kalla det omöjligt, men många nya golfare har ett fokus som skiljer sig väldigt från riktig golfteknik. Varpå vi får se det Sandstream beskriver. Visserligen har jag stundtals trott det var omöjligt för vissa.
Nånting jag skulle vilja se fler veta om är varför man slår skruv och raka slag vänster och höger. Det är något folk har svårt att förstå. Ser så många ha en over the top sving och slår pull fade,slice men förstår inte varför bollen omöjligt går vänster, när dom väl lyckas slår dom pull hook. Fixa svingen eller spela med den bollbana du har.
Att få spelare att slå ner på bollen är inga större svårigheter. Men som Sandstream skriver är det tyvärr vanligt att spelare som nybörjare kopplar en egen rörelse till att lyfta bollen vilket försvårar det. Skaftlut förstår jag inte riktigt hur vi kom in på - men nej inget jag skulle försöka lära en nybörjare.trippelhej skrev:Jag skulle vilja se en 40-54hcpare slå ner på bollen och även ha skaftlut genom att bara tänka på det, detta enbart med den träning de fått via kursenMaxP skrev:Jag skulle absolut inte kalla det omöjligt, men många nya golfare har ett fokus som skiljer sig väldigt från riktig golfteknik. Varpå vi får se det Sandstream beskriver. Visserligen har jag stundtals trott det var omöjligt för vissa.
Nånting jag skulle vilja se fler veta om är varför man slår skruv och raka slag vänster och höger. Det är något folk har svårt att förstå. Ser så många ha en over the top sving och slår pull fade,slice men förstår inte varför bollen omöjligt går vänster, när dom väl lyckas slår dom pull hook. Fixa svingen eller spela med den bollbana du har.
Jag håller däremot med om att mer bollflyktslagar kan vara en väldigt bra idé och något som jag försöker implementera mer och mer. Självanalys är viktigt.