Need for speed...

Här snackar vi allmänt om golf...
trippelhej

Folk tror vad dom läser och för att få klubban värd pengarna intalar dom sig att den går längre. Det är lättare att köpa klubba än teknik. Vad jag alltid tänker på då jag testat en ny klubba är loftet, många klubbor går längre för att loftet är lägre. Jämför man loft och loft och inte numret så är det knappast så mycket längre som det verkar. Samma sak med klubbor som man kan ställa in draw/fade. Folk ställer den på draw och slår 2 draws och sen när det kommer en slice förstår dom inte varför.

Går det längre så går något annat sämre.

Bara reklam säger jag.
MaxP
Kontakt:

trippelhej skrev:Folk tror vad dom läser och för att få klubban värd pengarna intalar dom sig att den går längre. Det är lättare att köpa klubba än teknik. Vad jag alltid tänker på då jag testat en ny klubba är loftet, många klubbor går längre för att loftet är lägre. Jämför man loft och loft och inte numret så är det knappast så mycket längre som det verkar. Samma sak med klubbor som man kan ställa in draw/fade. Folk ställer den på draw och slår 2 draws och sen när det kommer en slice förstår dom inte varför.

Bara reklam säger jag.
Visst är det som du skriver. Undrar jag hur många driverköp för 4000kr som förmildrats hemma med "men den gick längre älskling".

Men borde inte vi som vuxna människor kunna se igenom marknadsföringen? Borde inte vi som spelat mycket golf kunna säga att det är skitsnack?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Erikxson

Men går vi verkligen på det då? Jag köper då nytt för att det är roligt med nytt. Sen kan man dessutom få någon krona för den "gamla" så den nya inte blir så dyr.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
trippelhej

MaxP skrev:
trippelhej skrev:Folk tror vad dom läser och för att få klubban värd pengarna intalar dom sig att den går längre. Det är lättare att köpa klubba än teknik. Vad jag alltid tänker på då jag testat en ny klubba är loftet, många klubbor går längre för att loftet är lägre. Jämför man loft och loft och inte numret så är det knappast så mycket längre som det verkar. Samma sak med klubbor som man kan ställa in draw/fade. Folk ställer den på draw och slår 2 draws och sen när det kommer en slice förstår dom inte varför.

Bara reklam säger jag.
Visst är det som du skriver. Undrar jag hur många driverköp för 4000kr som förmildrats hemma med "men den gick längre älskling".

Men borde inte vi som vuxna människor kunna se igenom marknadsföringen? Borde inte vi som spelat mycket golf kunna säga att det är skitsnack?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Beror på men för vanliga spelare som spelar 1-2 gånger max per vecka, de går garanterat på det, de vet inte bättre. De har inte kunskapen och tror att tillverkarna vet vad de pratar om. För de bättre spelarna så även där tror jag det beror på, många spelare utan singel har fått mycket hjälp av pron, vilket gör att de inte vet så mycket ändå.

Det är bara en liten del som faktiskt läser och pratar om golfen utanför banorna.

Personligen köper jag bara förra årets produkter, köpte driver + hybrid för 250euro, järnen för 2,5-3000kr. Skulle aldrig kunna köpa driver för 4000kr
Erikxson skrev:Men går vi verkligen på det då? Jag köper då nytt för att det är roligt med nytt. Sen kan man dessutom få någon krona för den "gamla" så den nya inte blir så dyr.
Tydligen så säljer det, så ja det fungerar väl, de skulle annars ha något annat i reklamen än längd.
ricky

För min egen del som är uppvuxen i en familj där motorsport har varit det största intresset och varje tävlingshelg kostat minst 3-4-5 tusen kronor är det inte farligt att lägga ett par tusen kronor på nytt material varannan säsong. Golf är ändå så mycket billigare, dessutom är det roligt med nya grejer! :)
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
MaxP
Kontakt:

Erikxson skrev:Men går vi verkligen på det då? Jag köper då nytt för att det är roligt med nytt. Sen kan man dessutom få någon krona för den "gamla" så den nya inte blir så dyr.
Att det är roligt med nya grejer är såklart en del. Men köper du inte nytt i grund och botten i hop om att något ska förändras?
MaxP
Kontakt:

trippelhej skrev: Beror på men för vanliga spelare som spelar 1-2 gånger max per vecka, de går garanterat på det, de vet inte bättre. De har inte kunskapen och tror att tillverkarna vet vad de pratar om. För de bättre spelarna så även där tror jag det beror på, många spelare utan singel har fått mycket hjälp av pron, vilket gör att de inte vet så mycket ändå.

Det är bara en liten del som faktiskt läser och pratar om golfen utanför banorna.

Personligen köper jag bara förra årets produkter, köpte driver + hybrid för 250euro, järnen för 2,5-3000kr. Skulle aldrig kunna köpa driver för 4000kr
Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med - har du spelat en del golf bör du väl ändå ha insett hur viktigt det är att kunna spelet från 100 meter och in? Jag kan hålla med om att spelarna kanske inte riktigt förstår eller blir utbildade idag i hur du bör räkna tappade slag från t.ex. tee, men att helt bortse från att det är inom 100 meter mycket avgörs känns ändå orimligt.
Erikxson

MaxP skrev:
Att det är roligt med nya grejer är såklart en del. Men köper du inte nytt i grund och botten i hop om att något ska förändras?
Nä faktiskt inte, jag är fruktansvärt nöjd med min driver och spoon i dagsläget. Har varit det sen köpet ifjol. Just nu sitter jag och försöker hålla mig från att köpa 915 eftersom jag vill testa dessa, men är rädd att det ska bli ett nedköp.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
trippelhej

MaxP skrev:
trippelhej skrev: Beror på men för vanliga spelare som spelar 1-2 gånger max per vecka, de går garanterat på det, de vet inte bättre. De har inte kunskapen och tror att tillverkarna vet vad de pratar om. För de bättre spelarna så även där tror jag det beror på, många spelare utan singel har fått mycket hjälp av pron, vilket gör att de inte vet så mycket ändå.

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med - har du spelat en del golf bör du väl ändå ha insett hur viktigt det är att kunna spelet från 100 meter och in? Jag kan hålla med om att spelarna kanske inte riktigt förstår eller blir utbildade idag i hur du bör räkna tappade slag från t.ex. tee, men att helt bortse från att det är inom 100 meter mycket avgörs känns ändå orimligt.
Hur kom du in på 100m in?. Pratar vi medelhcp så tror jag mera på 50m och in och sedan 100-150m. Ser man på rangen så är det roligare med ett långt slag än bra närspel, detta gäller speciellt drivern. Att de flesta spelare inklusive mig spenderar mest tid på rangen är ingen nyhet.
MaxP
Kontakt:

trippelhej skrev: Hur kom du in på 100m in?. Pratar vi medelhcp så tror jag mera på 50m och in och sedan 100-150m. Ser man på rangen så är det roligare med ett långt slag än bra närspel, detta gäller speciellt drivern. Att de flesta spelare inklusive mig spenderar mest tid på rangen är ingen nyhet.
Jag kom in på 100 meter och in då jag anser att alla slag där under är där du tjänar mest slag som medelgolfare men även som singelhcpare, kanske bör du dra den gränsen hela vägen upp till 150 meter. Jag förstår att många tycker det är roligare att stå på rangen och att det således är längd som blir mer relevant än att ha ett bra närspel.

Men att säga en sån sak - är det inte samtidigt som att stå att säga "Jag vet att jag kan vara en bättre golfspelare, men väljer att inte vara det."?

Jag tror att de flesta av de spelare som jagar längd missar det största problemet med om de skulle lyckas. Du kommer ha en högre hastighet på bollen, troligen även svingen, men det kommer inte att lösa ditt problem. Ditt problem kommer att förvärras.
Skriv svar