En bana har designats för två kriterier (väldigt grov förenkling här:-) ):
18 utslag och två puttar /hål. Tillsammans ger det 36+18=54 slag. Banans par är oftast 72.
72-54 är 18 slag. Av dessa 18 slag ska du alltså med en längre drive kapa bort 4 slag om du kan slå längre, det betyder i mitt spel att alla par femmor ska vara möjligt att gå in på två, vilket jag inte kan. Om jag däremot kan kapa bort fyra puttar genom ett bättre närspel och garantera mig själv tvåputtar som max oavsett var jag landar på green har mina förutsättningar att höja min sämstanivå rejält förbättrats!
Golf, mer än någon annan idrott som jag hållit på med, är inte att prestera bäst hela tiden utan mer en fråga om att höja sin lägsta nivå som spelare (öka sin stabilitet). Ser man proffs spela så blir jag alltid lika fascinerad över hur tokfel de kan hamna med sina utslag men alltid gå därifrån med ett par i fickan. Min tanke runt det är att de kan hantera sitt närspel otroligt bra och bedöma sin taktiska möjligheter rätt. Sen är det ju mängder med andra faktorer som spelar in också. Men längd för en amatör är kanske inte det första att fokusera på om scorerna ska ner.
Jag kan däremot se att längd kan ha betydelse när man skapat ett utmärkt spel. Då kanske det innebär att jag kan gå in med en järnsjua istället för femma och öka precisionen för att fä färre puttar.
Sen brukar jag ofta föra in längd som ett diskussionsämne i bollen, det brukar alltid få igång allas diskussionslust

Lite tankar på kvällskvisten...