TM M1

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream

Wolfsheim skrev:Hur många meter längre vill ni ha för att tumma på säkerheten i slagen?
Säg ni slår 5m längre med en annan driver å lika rakt, så klart ni känner för att byta.
Men säg ni slår 5m längre men lite snedare. Skulle ni byta då?
Säg ni slår 20m längre men mycket snedare, byter ni då?
Frågan e la lite flummig men tror ni fattar vad trögis Kew menar ändå :)
Jag skulle kunna tänka mig att byta driver även om den gick 10 meter kortare, bara den var mer förlåtande. Mitt problem är inte att jag slår 10 meter för kort utan att jag inte träffar tillräckligt med fairways.
MaxP
Kontakt:

Wolfsheim skrev:Hur många meter längre vill ni ha för att tumma på säkerheten i slagen?
Säg ni slår 5m längre med en annan driver å lika rakt, så klart ni känner för att byta.
Intressant fråga.

Det man behöver ta med i den diskussionen är vart längden kommer ifrån. Ex om vi jämför SLDR och M1 - likadana skaft, samma spelare. Går bollen längre tack vare att mer energi överförs till bollen eller svingas klubban snabbare. Det leder oftast till att det påverkar bollen olika i form av snedhet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
MaxP
Kontakt:

Med det sagt skulle jag gå lite emot Sandstream och säga att 20 meter, då skulle jag kunna offra 5 meter i sidled.

Användarens profilbild
Rasmus Mildek

MaxP skrev:
Intressant fråga.

Det man behöver ta med i den diskussionen är vart längden kommer ifrån. Ex om vi jämför SLDR och M1 - likadana skaft, samma spelare. Går bollen längre tack vare att mer energi överförs till bollen eller svingas klubban snabbare. Det leder oftast till att det påverkar bollen olika i form av snedhet.

nackdelen med sldr var ju att tyngdpunkten hamnade nästan för långt fram för att tilltala den breda massan. Det vart helt enkelt för svårt att få en bra bollträff. Men i R15 så vart det bättre men ändå inte. Jag hoppas och tror att M1 har utvecklats till det bättre. Så om jag spelade med samma skaft M1 kontra Sldr med 460 cc
så kanske det kan resultera i ökad längd. Dock inte 20 m. Men med ett svar på frågan så är det ju så att jag självklart vill ha 20 m extra för att höja ens ego lite meraBild

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Användarens profilbild
Sandstream

Rasmus Mildek skrev:nackdelen med sldr var ju att tyngdpunkten hamnade nästan för långt fram för att tilltala den breda massan. Det vart helt enkelt för svårt att få en bra bollträff. Men i R15 så vart det bättre men ändå inte. Jag hoppas och tror att M1 har utvecklats till det bättre. Så om jag spelade med samma skaft M1 kontra Sldr med 460 cc
så kanske det kan resultera i ökad längd. Dock inte 20 m. Men med ett svar på frågan så är det ju så att jag självklart vill ha 20 m extra för att höja ens ego lite meraBild

Det där känns skönt att läsa då jag haft min SLDR i två säsonger och aldrig känt mig speciellt säker från tee. Ska prova M1 :)
MaxP
Kontakt:

Rasmus Mildek skrev:
MaxP skrev:
Intressant fråga.

nackdelen med sldr var ju att tyngdpunkten hamnade nästan för långt fram för att tilltala den breda massan. Det vart helt enkelt för svårt att få en bra bollträff. Men i R15 så vart det bättre men ändå inte. Jag hoppas och tror att M1 har utvecklats till det bättre. Så om jag spelade med samma skaft M1 kontra Sldr med 460 cc

Det där var nog det mest överanalyserade svaret jag fått ;) Tanken var inte riktigt att jämföra just SLDR och M1 utan det kunde lika gärna vara Nike, Titleist eller Mizuno.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek

Haha men sån e jag
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Användarens profilbild
Sandstream

Testade M1 460 och 430 i dag med stiff-skaft på Dormy. Stod och slog själv i Trackman i 20-30 minuter.

Efter lite uppvärmning spred jag bollarna ungefär som med min SLDR och tyckte bollbanan var lite låg.
Vred upp loftet till 12 grader vilket kändes bättre och vid bra träffar blev totallängden 220-225 meter.

För att ha något att jämföra med gick jag och hämtade en Callaway Big Bertha 10.5 med stiff-skaft och första slaget gick 233 meter. Andra slaget 234...

Det blir ingen M1 för mig. Tänkte istället göra en utprovning till våren för att hitta en mer förlåtande driver.
MaxP
Kontakt:

Hur var spinn och Smash i skillnad emellan M1 och Callaway?

Användarens profilbild
Sandstream

MaxP skrev:Hur var spinn och Smash i skillnad emellan M1 och Callaway?
Det borde jag så klart ha kollat men jag tänkte bara på längden.
Skriv svar