Gå fram till tee?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Spelade en tävling i helgen och en sällskapsrunda i går där ett för mig nytt fenomen visade sig:
Bakomvarande boll går fram till tee innan vi slagit ut.

Har under min tid som golfare mer eller mindre fått lära mig att man inte gör så utan väntar en bit bort tills bollen före är klara med sina utslag.

Hur brukar ni göra och varför?
JohanH
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2014, 16:12

Jag väntar givetvis på lite avstånd. Onödigt att sätta extra press på dom som skall slå ut.
Undantaget om det är några man känner och kan passa på att chitchatta med lite.
Driver: Titleist TS2 Project X Hzrdus 6.5
Spoon: Titleist TS3 Project X Hzrdus 6.5
Hybrid: Cobra Fly-Z 22° S
Järn: Titleist AP2 714 S300
Wedge: Vokey SM07 52°, 56°, 60°
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Titleist PRO V1
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Spelade en tävling i helgen och en sällskapsrunda i går där ett för mig nytt fenomen visade sig:
Bakomvarande boll går fram till tee innan vi slagit ut.

Har under min tid som golfare mer eller mindre fått lära mig att man inte gör så utan väntar en bit bort tills bollen före är klara med sina utslag.

Hur brukar ni göra och varför?
Jag har upplevt det flera gånger och tycker inte heller jag att det är ok, förutsatt att ni inte är långsamma. Men även då bör man fortfarande hålla sig på acceptabelt avstånd.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jag kanske är rätt ny men jag har faktiskt aldrig hört detta. Stå still och var tyst när någon ska slå ut, håller de på att slå ut kan man ju vänta tills de är klara. Men vid köbildning eller typ allmän seghet där man typ kommer upp till tee och de inte ens gjort sig klara än.

Vet inte hur jag själv reagerar men vill gärna att de är tysta och inte går. Sen brukar jag sporras till att slå bättre om det står någon på tee! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Skönt att fler resonerar som jag :)

Personligen har jag inga större problem med att någon tittar när jag slår men för nybörjare kan det vara väldigt stressande att bollen bakom kommer fram till tee när de ska slå ut.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Inget jag har tänkt på, skulle säga att om det inte är kö eller långsamt spel så är det bara att vänta.

Ibland på kanonstart börjar 2 lag/olika bollar på samma hål, så extra nervös bryr inte jag mig om.
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Nja visst har jag varit med att folk har kommit fram till tee när vi själva väntar eller precis ska börja slå ut efter lite väntan på bollen innan. Men oftast har det varit när hålen ligger riktigt nära varandra och man inte kan vänta lite längre ifrån pga att de måste stå mittemellan hålen annars.
Men tycker annars att folk är duktiga på att hålla avstånd.
Sämre är det med att släppa igenom snabbare bollar tycker jag.
Gårdagens 18hålsrunda tog oss 5,5h fast vi bara va två i våran boll och bollen innan va även de två. Men tokvägra släppa förbi oss.
Även att de inte hade några framför sig som hindrade dem.
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15 och 18
Hybrid: Tm Gapr Hi 23,5
Järn: TM P770 5 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 35”
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke traxion pistol gr 2.0
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4742
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Om framförvarande är duktiga spelare kan jag nog ganska oblygt gå fram och vänta nära tee. Men då passar jag på att vara lite proffs-trevlig också och fråga hur de har det och om de är medlemmar och så. Men om jag märker att det är några som kan bli nervösa eller stressade så stannar jag på behörigt avstånd. Vilket oftast är fallet...
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Ni får göra som ni vill men kommer ni för nära när jag ska slå ut så e det bäst för er om ni har hjälmar på er. E just nu sned som fan från tee nämligen.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Förstår inte folk som blir nervösa när det kommer någon okänd och tittar på, det är väl bara att slå som vanligt? Blir de nervösa på ICA när det står personer bakom i kö också eller? :roll:

OnT: Jag brukar självklart försöka vänta en bit bort ifrån tee för att inte störa.
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
Skriv svar