Att föra statistik över sina rundor

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Oskar

Jag har funderat över att börja föra statistik över mina rundor för att se vad jag behöver fokusera min träning på. Ligger idag på 19,6 i hcp efter att ha börjat säsongen på 28. Spelar jämt och brukar landa på mellan 32-38 poäng.

Hur gör ni rutinerade statistikspelare? Vad räknar ni förutom antal puttar och fairwayträffar? Angående greenträffar, vilken hänsyn tar ni till längden, Pitch 80 meter eller j7 150 meter?

Använder ni någon mobilapp eller är det penna och papper som gäller? Mitt "krav" är att det inte ska ta för lång tid. Kanske finns något färdigt exceldokument att förvara vid scorekortet?

Dela med er om hur ni för statistik och hur ni jobbar med uppföljning av den!
Användarens profilbild
Sandstream

Jag kör Golfshot GPS (finns till iOS och Android) istället för scorekort och får statistik på tex fairwayträffar, GIR, antal puttar, hur långt jag slår de olika klubborna (använder dock inte detta) mm mm.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Låter vettigt!
Jag kör GolfLogix på iPhone. Kollar tillbaka lite då och då för att skapa en uppfattning om var jag ska fila på...
trippelhej

Golfshot är bra. Däremot vill jag gärna kunna registrera andra slaget och tredje slaget på par 4 och 5or, finns det?
Användarens profilbild
Sandstream

trippelhej skrev:Golfshot är bra. Däremot vill jag gärna kunna registrera andra slaget och tredje slaget på par 4 och 5or, finns det?
Inga problem. Du kan mäta alla slag.

Tyvärr så tycker jag att appens förmåga att mäta slagens längd försämrades rejält iom övergången från Golfshot Classic till Golfshot GPS. Den senare drar nästan inget batteri alls (kanske 10% på en 18-håls runda) men GPS:en är pga det slöare och man får stå en stund på samma plats innan man får rätt mått.
trippelhej

Vad jag är ute efter är: kort, lång, rakt och skruv. Alltså längden behöver jag inte.

hur nogrann är gpsen?
Magnus

Sandstream skrev:
trippelhej skrev:Golfshot är bra. Däremot vill jag gärna kunna registrera andra slaget och tredje slaget på par 4 och 5or, finns det?
Inga problem. Du kan mäta alla slag.

Tyvärr så tycker jag att appens förmåga att mäta slagens längd försämrades rejält iom övergången från Golfshot Classic till Golfshot GPS. Den senare drar nästan inget batteri alls (kanske 10% på en 18-håls runda) men GPS:en är pga det slöare och man får stå en stund på samma plats innan man får rätt mått.
Man kan ändra hur ofta gpsen ska uppdatera i inställningarna
Användarens profilbild
Sandstream

Magnus skrev:Man kan ändra hur ofta gpsen ska uppdatera i inställningarna
Då ska jag kolla på det. Tack! :)
Användarens profilbild
Oskar

App verkar alltså vara det bästa alternativet. Jag ska testa detta under de kommande rundorna!

Ska bli intressant att få ut lite statistik, kanske behöver jag träna mer på något helt annat än jag tänkt mig?
Användarens profilbild
Oskar

Nu har jag spelat första rundan med Golfshot GPS! Väldigt enkelt att hantera!
Skriv svar