Byta tillbaka till mitt gamla järnset?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Forever!

Hej,
Spelat i 3 år nu och kommit ned till 12 i hcp. I höstas bytte jag mina mavrik 22 mot P790 efter utprovning på Dormy. Slår sämre med dessa tycker jag även om jag till viss del lärt mig skruva till hö och vä men frågan om mavrik är mer förlåtande
Egon

Nej, det man kallar ”förlåtande” har inte mycket med förmågan att träffa bra ell skruva bollen.

Jämför klubborna (t.ex j7 i båda seten).
Gör så här:
1. Väg dem på en köksvåg.
2. Balansera klubban på en kant och märk ut var på skaftet den är balanserad.

Om du bara får lite skillnad så är det du och inte klubban.
Får du stor skillnad så kan det finnas något i din tanke och då är det värt att byta tillbaka.
Du bör göra det här eftersom hjärnan är så dum nog att tro på infall och tvångstankar. När du vet (att det skiljer/inte skiljer) kan du mota dessa.

Egon
mårten.wallin

Egon skrev: 30 jun 2024, 10:21 Nej, det man kallar ”förlåtande” har inte mycket med förmågan att träffa bra ell skruva bollen.

Jämför klubborna (t.ex j7 i båda seten).
Gör så här:
1. Väg dem på en köksvåg.
2. Balansera klubban på en kant och märk ut var på skaftet den är balanserad.

Om du bara får lite skillnad så är det du och inte klubban.
Får du stor skillnad så kan det finnas något i din tanke och då är det värt att byta tillbaka.
Du bör göra det här eftersom hjärnan är så dum nog att tro på infall och tvångstankar. När du vet (att det skiljer/inte skiljer) kan du mota dessa.

Egon
Jag har fått uppfattningen att klubbor med vikten långt från centrum på bladet är svårare att skruva bollen med. Har egentligen inte förstått riktigt varför mer än att bladet kanske tenderar att räta upp sig mer om vikten inte ligger bakom bollen? Klart det går att skruva med alla sorters klubbor. Alla kan ju bevisligen både quickhooka och slicea. Men att du kanske inte får ett lika förutsägbart resultat?

Rent allmänt så handlar ju golf en hel del om "känsla" men det är ju samtidigt mest bara en känsla av känsla. Den lilla bråkdelen av en sekund som klubban träffar bollen kan du ändå inte göra något. Det blir vad det blir beroende på klubbans vinkel och hastighet och den är oberoende av om klubban är gjuten eller smidd eller hur det låter vid bollträff. Det är ju i grund och botten ren fysik och har inte jättemycket utrymme för känslor. Samma med bollar egentligen. Visst, en mjukare boll känns bättre men du har ju ingen tid på dig vid träffen att korrigera något. Bollens bana är ett resultat av din sving. Men självklart, bollens flykt, spinn osv är ju olika och passar olika golfare olika bra. Men just det här med ljud och känsla är lite överskattat egentligen.

Samtidigt saknar jag lite den där känslan av en bra träff som mina gamla smidda järn hade. De nya P790 har ett hårdare ljud och _känns_ inte lika bra. Däremot är de ju bättre på allt mätbart. Jag slår längre, rakare, de förlåter felträffar bättre osv osv.
Egon

”Känsla” är väldigt svårt att definiera och att konkretisera.

Den känsla jag ev. tänker på är hur klubban känns att svinga och hur den beter sig vid träff. Det spelar mindre roll vilket material klubban har om konstruktionen är bra.
Gjutet vs smitt är ju en diskussion som kan ta spaltmeter men i grunden handlar det om form mer än material.

Smitt kan göras hårdare, segare och naturligtvis mjukare. Gjutet kan på sin höjd härdas hårdare .. men inget mer.

Tekniskt sett, för bollen, är det ingen skillnad om formen och hårdheten är densamma.

Egon
mårten.wallin

Egon skrev: 02 jul 2024, 11:41 ”Känsla” är väldigt svårt att definiera och att konkretisera.

Den känsla jag ev. tänker på är hur klubban känns att svinga och hur den beter sig vid träff. Det spelar mindre roll vilket material klubban har om konstruktionen är bra.
Gjutet vs smitt är ju en diskussion som kan ta spaltmeter men i grunden handlar det om form mer än material.

Smitt kan göras hårdare, segare och naturligtvis mjukare. Gjutet kan på sin höjd härdas hårdare .. men inget mer.

Tekniskt sett, för bollen, är det ingen skillnad om formen och hårdheten är densamma.

Egon
Känner bollen verkligen skillnad på smitt och gjutet järn? Järn är ju alldeles oavsett väldigt hårt i jämförelse med bollen. Kan inta vara många nanometer/mikrometer det skiljer i svikt? Och hur är det med segt/mjukt järn som slås i marken vid duffar osv? Det måste ju tappa formen enklare vad gäller loft, lie osv? Det måste ju vara en nackdel om man inte lämnar in klubborna på kalibrering med jämna mellanrum.

Samtidigt är känsla och förtroende för materialet A och O i golf. Men jag tänker att det nästan bara är mentalt och det är ju sannerligen inte oviktigt.
Egon

Nej, bollen känner inget .. den är ju inte en kännande varelse.
Hur bollen reagerar på en mjuk vs en hård yta, är en annan sak.

Jag försökte väl lite fint säga att de verkliga hårdhetsskalor som finns blir betydligt mer teoretiska när det gäller en så manipulerad sak som en bollträff.

Min poäng är att formen och viktcentrum (V)CoG, samt sulans interagerande med marken … påverkar mer upplevelsen av klubban/bladet än vad materialet gör.

Egon
Mikaelanstad

mårten.wallin skrev:
Egon skrev: 02 jul 2024, 11:41 ”Känsla” är väldigt svårt att definiera och att konkretisera.

Egon
Känner bollen verkligen skillnad på smitt och gjutet järn? Järn är ju alldeles oavsett väldigt hårt i jämförelse med bollen. Kan inta vara många nanometer/mikrometer det skiljer i svikt? Och hur är det med segt/mjukt järn som slås i marken vid duffar osv? Det måste ju tappa formen enklare vad gäller loft, lie osv? Det måste ju vara en nackdel om man inte lämnar in klubborna på kalibrering med jämna mellanrum.

Samtidigt är känsla och förtroende för materialet A och O i golf. Men jag tänker att det nästan bara är mentalt och det är ju sannerligen inte oviktigt.

Jag hade den diskussionen med min PRO, spelar man rundor varje vecka så bör man kolla loft/lie 3-4 gånger per säsong med smidda klubbor. Men med gjutet räcker det med 1 gång då dem sällan rör sig.

Smidda rör sig mycket mer, speciellt om man slår på en matta på rangen.

Hur många % av dagens golfare som kollar detta med jämna mellanrum dock är nog väldigt få, jag kollar mina 3 gånger per säsong och det är alltid något som flyttat sig

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon

Mikaelanstad skrev: 03 jul 2024, 12:51
Jag hade den diskussionen med min PRO, spelar man rundor varje vecka så bör man kolla loft/lie 3-4 gånger per säsong med smidda klubbor. Men med gjutet räcker det med 1 gång då dem sällan rör sig.

Smidda rör sig mycket mer, speciellt om man slår på en matta på rangen.

Hur många % av dagens golfare som kollar detta med jämna mellanrum dock är nog väldigt få, jag kollar mina 3 gånger per säsong och det är alltid något som flyttat sig

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Din PRO har tyvärr fel.
1-2 ggr/år för smidda järn är rekommenderat men 1 gång räcker troligen.
För gjutet så gäller kanske 1 gång på 3-4 år. Förutsatt att bockningen gjorts proffesionellt dvs. att spänningen i godset har ”eliminerats” så att ”minnet” är borta. Om inte så är de tillbaka på gamla loft/lie inom några slag.

Jag bockar en del för husbehov och det är, som du skriver, inget gemene man har koll på.
För några veckor sedan pratade jag med en gammal vän på rangen som i förbifarten sa att hans set-wedge (Ping) drog vänster hela tiden.
Jag gav honom min 50* som är 3* flat och han slog rakt direkt.
Lite hum om fysik hade han så han greppade ner på sin och då fick han likvärdigt resultat. Efter några slag kom det… ”då kan jag greppa ner på alla järnen”?
Sure!
Eftersom det var ett ping-set så måste det in till ping för att bockas. Det ville han inte.
En vecka senare stötte jag på honom och han tackade väldigt mycket för min input.

Egon
Skriv svar