Sugen på en 62 graders wedge..

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Diddas

Så här är det: Jag tränade rätt mycket chipping/pitching i höstas och är väl ok, men har ambitionen att bli så bra jag kan.

Ett slag fixade jag dock inte med min nuvarande setup på 50/54/58 graders wedgar och det var korta pinnar i nedförsbacke med 5-10m till greenen, det var lögn i fasen att få bollarna att stanna med 58'an..ibland gick det någorlunda med öppet blad och out-in swing men det var labilt som bäst.

Vore en 62'a ett bra alternativ att komplettera med?
Man hör alltid folk säga att de är djävulskt svårspelade och kostar mer slag än man tjänar, men för speciella situationer som denna tänker jag att det kan vara en bra grej?
Diddas

Det blev en julklapp till mig själv, en Vokey SM10 62 graders M-grind beställd.

Har testat en SM4 L-grind lite för att känna på lite och det kan funka, men den grävde en aning mycket därav grindbytet, lite mer bounce på köpet.

Verkar inte finnas wedgeutprovning på gräs för titleastwedgar häromkring så jag fick höfta lite..visst, spin etc går att se på matta men man får inte samma resultat ändå.
Egon

Nu har du ju redan köpt en 62:a så det här blir väl bara lite kuriosa.

Jag har aldrig kommit överens med chippandet när man använder en 7:a eller en 9:a. Jag kör 58 till allt och det har gett en teknik som funkar jättebra med den klubban men i princip exkluderar alla andra. En 52:a flyger som en proffs-chip men biter inte och rullar ut 10-15m 😔.

När jag såg mina sämre kompisar flyga en 9:a 5m och rulla ut 3-4… började jag fundera. Jag har ju ändå gått banan nåt över par utan en enda GiR så jag är inte kass på scrambling.

Out to in, ja… eller skära som jag ser det.. men största skillnaden i att få till det höga slaget med mjuk landning är att leverera bladet med true loft. Det kan förväxlas med en skopning men med rätt teknik och självförtroende så blir det inte en sådan.

Jag hade själv en moddad 64* för 15 år sedan. 0 bounce. Det tog några vändor till övningsfältet innan jag slog min öppna 58 lika högt o mjukt.

Egon
Diddas

Kul att få svar här! :D
Närspelet är det absolut roligaste enligt mig, kan stå timmar i trädgården och avnjuta känslan i rena träffar och utforska varianter.

Jag fixar inte heller bump 'n run med 7-8-9, mitt KZG set är byggt som en stridsvagn..

Det gör det det ska och levererar rakt och jämn längd om jag gör mitt, men finslag intill greenen är som att skära julskinkan med machete.

Wedgarna har mycket bättre kontroll och känsla och där är mina val 50 eller 54 beroende på läge.

Över en greenbunker med några meter till flagg gör 58'an bra, och nu då hoppas jag på att kunna bromsa ännu snabbare i de lägen som krävs utan att behöva hålla igen för det verkar som det ger sämre kontakt när jag fegar.
Egon

Då får du ett svar till😉
.. och ta det inte som ett råd utan bara ett ex. på att man kan göra på många sätt.

När jag började krypa ner mot singelhcp blev jag mer intresserad av utrustning. Jag köpte därför scratch wedgar (den som vet, vet). En digger/driver 58 som jag lärde mig slå 90/10 på de flesta Chippar.
När jag runt hcp5 fick lite tränarhjälp så ville han visa på en helt annan teknik. Jag visade min och slog 5 Chippar inom 1m och då sa han ”det är bra så” och sen gick han vidare till nästa. 😉

Idag slår jag inte ofta med denna teknik.. jag kan, men träningstiden räcker inte till att bli komfortabel/konfident. En miss kostar för mycket. Jag tåar hellre min 58 och litar på att jag bedömt rull bra.

Egon
Diddas

Ja hur man får upp bollen vid hålet spelar ju faktiskt mindre roll, kan bara konstatera att du är lite mer avancerad än jag. :D

En 58'a i greenkanten är nog mer loft än jag fixar att chippa med.
Nordan

Diddas skrev: 27 dec 2024, 04:49 Så här är det: Jag tränade rätt mycket chipping/pitching i höstas och är väl ok, men har ambitionen att bli så bra jag kan.

Ett slag fixade jag dock inte med min nuvarande setup på 50/54/58 graders wedgar och det var korta pinnar i nedförsbacke med 5-10m till greenen, det var lögn i fasen att få bollarna att stanna med 58'an..ibland gick det någorlunda med öppet blad och out-in swing men det var labilt som bäst.

Man hör alltid folk säga att de är djävulskt svårspelade och kostar mer slag än man tjänar, men för speciella situationer som denna tänker jag att det kan vara en bra grej?
Det känns som en överilad lösning på ett ganska litet problem, som jag gissar. Eller hamnar du i ett sånt läge ofta?
Diddas

Det händer, är skönt att veta att lobben sitter då så man slipper sikta i greenkanten för att få stopp på eländet för det har hänt rätt ofta att det tar tvärstopp.

Två av banorna jag spelar på är par trebanor med väldigt små och ofta kupolformade greener med rätt tjock fringe.
Egon

Nordan skrev: 03 jan 2025, 14:18
Diddas skrev: 27 dec 2024, 04:49 Så här är det: Jag tränade rätt mycket chipping/pitching i höstas och är väl ok, men har ambitionen att bli så bra jag kan.

Det känns som en överilad lösning på ett ganska litet problem, som jag gissar. Eller hamnar du i ett sånt läge ofta?
… som vi alla sökt efter någon gång. 😉

Det enda man som utomstående kan göra är det du/vi gjort. Diddas måste inse det själv.

Egon
Diddas

Ja det kanske är så, vi får se när jag spelat in mig på den ordentligt.

Något jag verkligen gillar är hur kort den går, skillnaden mellan halv och tre kvarts sving är ju bara några meter.
Skriv svar